Henry Corbin - İslam Felsefesi Tarihi

Henry Corbin - İslam Felsefesi Tarihi



https://yadi.sk/d/LcpulRfmpuDmN



Batı'da çok yaygın bir kanı, Kur'an-ı Kerim'de ne tasavvufi
(mistik), ne de felsefi bir şeyin bulunduğu ve feylesoflarla
ariflerin (mystiques) Kur'an'a hiçbir şey borçlu olmadıkları
yolundadır. Burada Batılıların Kur'an'da bulup bulamadıklarının
tartışması konu edilmeyecektir, burada önemli olan
Müslümanların fiiliyatta Kur'an-ı Kerim'den bulup aldıklarının
bilinmesidir.


lslam felsefesi her şeyden önce Kur'an ifadesi ile "Ehl-ulKitab"
(kitap ehli) diye belirlenmiş bir dini topluluğa mensup
düşünürlerin eseri olarak kendisini göstermektedir.
"Ehl-ul-Kitab" kutsal bir kitabı olan, diğer bir deyişle dinleri
semavi bir kitaba dayanan halk topluluğuna denir. Bu kitap
bir peygambere vahyedilmiş ve bu peygamber tarafından
bildirilip öğretilmiştir. "Kitap ehli" sayılanlar, özellikle Museviler,
Hıristiyanlar ve Müslümanlardır.8 (Zerdüştiler de Avesta sayesinde ayrıcalıktan az-çok yararlanmışlardır. "Harran
Sabiileri" olarak adlandırılanlar ise daha az talihli oldular


Bu hakikat terimi diğer çok yönlü görevleri arasında iliihi
vahylerin gerçek anlamım da belirler. Diğer bir deyişle bu
anlamda "hakikat", doğru olan anlamı ifade eder. Doğruluk
demek olunca da iliihi vahyin özü demektir. Sonuç olarak da
manevi anlamdır. Bu noktadan hareket ile denebilir ki "vahyedilmiş
Kutsal Kitap" olayı özel bir insan tipi, belirli bir
manevi kültür tipinin varlığını içerir, varoluşunu gerektirir.

lslam'ın dini şuuru bir tarih olayı üzerinde değil, bir tarih
ötesi (meta-histoire) olayı üzerinde odaklanır. (Bu "metahistoire"
terimi ile ifade edilmek istenen tarih sonrası,
"post-historique" demek değildir. Trans-historique'dir, tarih
aşırı, tarih ötesidir.) Bu köken olayı, deneylere dayanan ve
görgül (empirique) tarihimizden önceki bu olay, yeryüzü
aleminden önce varolan insan ruhlarına şu ilahi sorunun
yöneltilişidir: "Ben Rabb'iniz değil miyim?" (Kur'an-ı Kerim,
7/171).15 Bu soruyu cevaplandıran olumlu ve heyecanlı
haykırış ebedi bir sadakat anlaşmasının balanmasına yol açtı.
Dönemden döneme gelen bütün peygamber insanlığa bu
sadakat sözünü hatırlattılar. Bu peygamberlerin birbirlerine
halef olarak gelişleri peygamberlik silsilesini, halkasını
meydana getirir.
Henry Corbin - İslam Felsefesi Tarihi Henry Corbin - İslam Felsefesi Tarihi Reviewed by Unknown on 00:25 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.