Kısas-ı Enbiya
Kısas-ı Enbiya
https://yadi.sk/d/QxwanRwtpyiGv
Ahmed Cevdet Pqa ve Kıaas-ı Enbiya' aı
Türk büyüklerinin ve vezirlerinin içinde ilim bakımından
eeçkin bir yer tutan ve devrinin en büyük alimlerinden olan
Ahmed Cevdet Pqa ( 1822-1895 ), ilmiyye aınıhndan. yani din
ulemasından sivil pata rütbeaine geçen, aon devrin ilim tarihinde
öği:inülerek anılacak kıymetli bir tahsiyettir,
Kendisi aslen Lofça'lıdır. Osmanlı Devletinin ilmi ve
idari bir çok kademelerinde uzun müddet kıymetli hizmetler
ifa etmiıtir. Bu hizmetlerden bazılan funlarcbr: Divan-ı Ahkam-
ı Adliye Reisliği, Şuray-ı Devlet Azalığı. Buraa ve Haleb
Valiliği, Maarif, Adliyye, Dahiliyye ve Nafia Nazırlıklan. Bu
büyük meşgaleli memuriyetlerin yanı sıra Cevdet Pata. te'lif
hayatına da devam etmit ve otuza yakın eser kaleme almıttır.
Bazı mühim eserleri: Tezakir-i Cevdet. Hilye-i Saidet. Kınm
ve Kafkas Tarihçesi, Hulasat'ul-Beyan fi Te'lifil-Kar'an. Kavaid-
i Osmaniye, Kısas-ı Enbiya ve T evarih-i Hulefa ve T arih-i Cevdet.
Terceme-i halinden de anlatıldığı gibi; devrinin kültür
alanında te'lif ettiği eserlerle ilmin hemen her tubeainde fikir
ve kalem yürüttüğü görülür. Riyaseti altında hazırlanan "Me
celle-i Ahkam-ı Adliye.. isimli dünyaca meşhur eser; kendisinin
ne kadar büyük bir hukuk-ıinas olduğunu göstermeye
kafidir. Bundan baıka on .iki cild tarihiyle Türk tarihciliğine
büyük hizmeti geçmiıtir. Bu kıymetli eser üslub ve lisan itibariyle
eski devrin· geleneği ile· yazılmıf bir taheaerdir.
Fakat bizim sadeleştirmeğe çalıştığımız Kısaa-ı Enbiya'sı:
zamana göre çok sade 'bir üslub ile yazılmıştır. O devrin kulaktan
edinilmit olan basit kültürü ile dah.i anlatılabilecek
bir tarzda çok tabü ve selasetli bir tekilde kaleme almmlfbr.
Kasaa-ı Enbiya, yani Peygamberler Kıaaalariyle •on Pey•
gamber Hz. Muhammed (S. A.) den aonra gelen halifelerin
hayat ve devirlerine aid tarihi, mukaddea kitaplar, huıuaiyle
Kur'an-ı Kerim ve tefairlerinden, yazılı tarih aonruı aiyer
kitaplan ile tanınmıı diğer tarihi eeerlerden mukayeıeli olaralr
tertib edilmiıtir. Hz. Ademden son Peygamber Hz. Muham·
med'e kadar olan kısa bilgilerin kaynağı; Kur'an·ı Kerim ve
tefıirleridir.
Hz. Muhammed'den aonra tarihe geçen vak'alar, dibi
hükümlere dair yazılan kitaplann ve bilhassa Hadis ilminın
metodu tarihe tatbik edilerek hazırlanmııtır. Bu itibarla ih·
tilaflar, değiıik fikirler ve bazan tek ki,inin rivayeti bile ihmll
edilmemiıtir. Bundan dolayıdır ki, eeerde mesela; özel isimler•
de okunuı farklan bulunmaktadır. Buna Araplann İslamdan
eonra Türklerle ve İranlılarla olan yakın münaae!>etleri aebep
olmuıtur.
Eser halka dönük tarih bilgisi bakımından çok faydıJıdır.
Bu veıile ile küçük bir hizmet yapabildimse kendimi bahtiyaı
aayanın.
5 Temmuz 1971
Mahir İZ
Emirgan
https://yadi.sk/d/QxwanRwtpyiGv
Ahmed Cevdet Pqa ve Kıaas-ı Enbiya' aı
Türk büyüklerinin ve vezirlerinin içinde ilim bakımından
eeçkin bir yer tutan ve devrinin en büyük alimlerinden olan
Ahmed Cevdet Pqa ( 1822-1895 ), ilmiyye aınıhndan. yani din
ulemasından sivil pata rütbeaine geçen, aon devrin ilim tarihinde
öği:inülerek anılacak kıymetli bir tahsiyettir,
Kendisi aslen Lofça'lıdır. Osmanlı Devletinin ilmi ve
idari bir çok kademelerinde uzun müddet kıymetli hizmetler
ifa etmiıtir. Bu hizmetlerden bazılan funlarcbr: Divan-ı Ahkam-
ı Adliye Reisliği, Şuray-ı Devlet Azalığı. Buraa ve Haleb
Valiliği, Maarif, Adliyye, Dahiliyye ve Nafia Nazırlıklan. Bu
büyük meşgaleli memuriyetlerin yanı sıra Cevdet Pata. te'lif
hayatına da devam etmit ve otuza yakın eser kaleme almıttır.
Bazı mühim eserleri: Tezakir-i Cevdet. Hilye-i Saidet. Kınm
ve Kafkas Tarihçesi, Hulasat'ul-Beyan fi Te'lifil-Kar'an. Kavaid-
i Osmaniye, Kısas-ı Enbiya ve T evarih-i Hulefa ve T arih-i Cevdet.
Terceme-i halinden de anlatıldığı gibi; devrinin kültür
alanında te'lif ettiği eserlerle ilmin hemen her tubeainde fikir
ve kalem yürüttüğü görülür. Riyaseti altında hazırlanan "Me
celle-i Ahkam-ı Adliye.. isimli dünyaca meşhur eser; kendisinin
ne kadar büyük bir hukuk-ıinas olduğunu göstermeye
kafidir. Bundan baıka on .iki cild tarihiyle Türk tarihciliğine
büyük hizmeti geçmiıtir. Bu kıymetli eser üslub ve lisan itibariyle
eski devrin· geleneği ile· yazılmıf bir taheaerdir.
Fakat bizim sadeleştirmeğe çalıştığımız Kısaa-ı Enbiya'sı:
zamana göre çok sade 'bir üslub ile yazılmıştır. O devrin kulaktan
edinilmit olan basit kültürü ile dah.i anlatılabilecek
bir tarzda çok tabü ve selasetli bir tekilde kaleme almmlfbr.
Kasaa-ı Enbiya, yani Peygamberler Kıaaalariyle •on Pey•
gamber Hz. Muhammed (S. A.) den aonra gelen halifelerin
hayat ve devirlerine aid tarihi, mukaddea kitaplar, huıuaiyle
Kur'an-ı Kerim ve tefairlerinden, yazılı tarih aonruı aiyer
kitaplan ile tanınmıı diğer tarihi eeerlerden mukayeıeli olaralr
tertib edilmiıtir. Hz. Ademden son Peygamber Hz. Muham·
med'e kadar olan kısa bilgilerin kaynağı; Kur'an·ı Kerim ve
tefıirleridir.
Hz. Muhammed'den aonra tarihe geçen vak'alar, dibi
hükümlere dair yazılan kitaplann ve bilhassa Hadis ilminın
metodu tarihe tatbik edilerek hazırlanmııtır. Bu itibarla ih·
tilaflar, değiıik fikirler ve bazan tek ki,inin rivayeti bile ihmll
edilmemiıtir. Bundan dolayıdır ki, eeerde mesela; özel isimler•
de okunuı farklan bulunmaktadır. Buna Araplann İslamdan
eonra Türklerle ve İranlılarla olan yakın münaae!>etleri aebep
olmuıtur.
Eser halka dönük tarih bilgisi bakımından çok faydıJıdır.
Bu veıile ile küçük bir hizmet yapabildimse kendimi bahtiyaı
aayanın.
5 Temmuz 1971
Mahir İZ
Emirgan
Kısas-ı Enbiya
Reviewed by Unknown
on
02:01
Rating:
Hiç yorum yok: